Vår blogg

Här delar vi med oss av allt som rör herrkläder och stil.

Filson - en amerikansk klassiker

23/04/2018

Filson - en amerikansk klassiker

AV Johan Liss [fa icon="tags'] Leverantör, Herrkläder, Tips, Tillbehör

[fa icon="comment"] 0


1
 
Året är 1897 och vi befinner oss i Seattle, Amerika. Den kaliforniska guldrushen avstannade över 20 år tidigare och inbördeskriget som upphörde 1865 har satt djupa spår i den amerikanska själen.
En våg av lycksökare rör sig västerut på jakt efter den noblaste av metaller. Det råder åter guldfeber, nyheten om guldfynd efter floden Klondike i nordvästra Kanada har spritt sig som en löpeld. Mellan 1896-99 kommer uppskattningsvis 100.000 människor söka sig norrut, många via Seattle.
 
Snart blev det uppenbart att många av de prospekterare som gav sig ut, helt enkelt inte skulle överleva i den karga terrängen och det hårda vädret. Kanadas ridande polis ställde krav på att de som ville komma in i landet måste medföra förnödenheter för ett år. Totalt var guldgrävarna tvungna att medföra ett ton mat och redskap.
3
 
Det var inte bara guldgrävare som flockades. Guldvaskarna behövde mat, kläder, verktyg och underhållning. Nya städer som Dawson City vid Klondike, så kallade Boomtowns växte upp i närhet till guldfälten. Många såg en chans att få del av kakan. En sådan man var Clinton C. Filson. Men till skillnad från flertalet andra, tänkte han långsiktigt. 1897 öppnade han "C.C. Filson's Pioneer Alaska Clothing and Blanket Manufacturers", i Seattle. Till en början specialiserade han sig på att tillverka kläder och redskap av god kvalité till guldgrävarna.
 
Mr. Clinton var fast besluten att lyckas och menade att bästa sättet att urskilja företaget från sina konkurrenter var genom tekniskt kunnande och innovation. Filson fick snabbt rykte om sig att göra kvalitetskläder. Han lyssnade till kundernas erfarenheter av produkterna och arbetade aktivt med att utveckla och förbättra sina varor. Butiken drev sin egen produktionsanläggning där kläder och filtar gjorda av den tunga, vattenavvisande Mackinaw-ullväven tillverkades. Det var redan på den tiden som han myntade Filsons slogan; “Might as Well Have the Best.”
Med guldrushens slut 1899 och som svar på en stor efterfrågan började Filson inrikta produktionen på kläder för skogshuggare, jägare, fiskare, upptäckare, sjömän och ingenjörer. Särskilt skogsarbetarna hade blivit en stark kundbas för företaget.
 
2
 
Ett citat av Filson från 1914 års produktkatalog visar tydligt hans syn;
"Varorna vi visar får inte bli förväxlade med den billiga och vida sämre klassen som marknaden översvämmas av. Sådana varor är inte bara värdelösa för det syfte de är avsedda för, men den som bär dem skulle vara bättre ställd utan dem. "
 
C.C. Filson dog 1919, 69 år gammal. Då hade varumärket Filson blivit synonymt med pålitlighet och kvalité. Idag är väskorna stommen i Filsons breda utbud och grundarens ideal lever fortfarande i allra högsta grad. Kvalitet, tidlös design och ett enormt urval med väskor för nästan alla tänkbara ändamål.
Vi har ett fint urval av Filsons väskor, portföljer, weekendväskor och resegarderober.
Välkommen in att hitta ditt guldkorn!

0 Kommentarer

prenumerera på vårt nyhetsbrev

Arkiv

Senaste inläggen